Posted: 26 Feb 2013 21:40
Bon, voilà ce que dit exactement la jauge: http://noticeboard.americascup.com/wp-c ... ts1-10.pdf
19. MANUAL POWER AND STORED ENERGY
19.1 Only manual power (the force exerted by crew) or the effect of direct contact with wind and/or water shall be used for the adjustment of rigging, wing, soft sails, rudders and daggerboards.
19.2 The use of stored energy and non-manual power is prohibited, except:
(a) for small springs, shockcord, and similar devices;
(b) low pressure hydraulic or gas accumulators of less than 6 bar which provide back pressure to a hydraulic system to prevent cavitation, but do no significant work themselves;
(c) batteries to power electric bilge pumps, provided the total capacity of all pumps is not greater than 200 l/min; and
(d) batteries to power instruments, on board crew communication and ACRM media equipment; and
(e) for electrical operation of
(i) hydraulic valves. These operations shall only provide the input for the
position of the valve;
(ii) drive clutches in winch systems.
The valves and drive clutches referred to in (i) and (ii) above, shall be commercially available and Competitors shall have had these approved by the Measurement Committee for use via an issued interpretation.
The operation for (i) and (ii) above, shall not receive external input from any source other than manual input. Any data acquisition system, associated sensors or electronics shall be physically separate and completely isolated from any electrical C72 Class Rule Version 1.1 Page No. 23 operation referred to in (i) and (ii) with the exception of the voltage supply. The manual input may latch the valve(s) or clutch(es), operate multiple valves or clutches, and /or provide variable position. Valves and clutches may be operated from multiple manual inputs.
These systems may be hard wired directly between the manual inputs and shall be hard wired between the manual inputs and the valve(s) or clutch(es). Wiring shall be clearly identifiable. Electrical energy used for this shall only be stored in batteries, including small capacitors.
Ce point 19 de la jauge a été l'objet de questions une première fois:
http://noticeboard.americascup.com/wp-c ... /PI_17.pdf
Une deuxième fois il y a pas plus de 4 jours:
http://noticeboard.americascup.com/wp-c ... /PI_33.pdf
Comme vous pouvez voir, la règle est à la fois drastique et rapidement résumée. Ils ont juste dressé la liste exhaustive de ce qui était permis outre la force musculaire et le vent (responsable indirectement des vagues et donc de l'énergie potentielle, que j'avais (gros)sièrement oubliée mais que nous rappelait judicieusement Gros).
Les loulous ils ne rigolent carrément pas avec les vérins et les systèmes hydrauliques puisque toute forme d'elasticité dans le circuit qui dépasserait les 6 bars autorisés serait irrecevable par les jaugeurs. (question 3 de l'interpretation 33).
Et là ça va simplifier toute notre discussion qui n'a plus lieu d'être depuis 4 jours. Le design de la première aile d'Artemis n'est pas valable, ainsi que leur choix technique de laisser deux grinders mouliner pour foutre de la pression dans leur système pendant toute la course est en désaccord avec la jauge
Esthétiquement, éthiquement, onthologiquement, ontologiquement et anthologiquement je suis très rassuré. L'huile incompressible ne sera donc utilisée que comme un bout inélastique transférant de la force jusqu'aux vérins par simple translation dans les tuyaux. L'aile sera donc actionnée, certes par de l'huile, mais surtout en direct par les grinders, sans effet "bateau téléguidé". Le wincheur reste maître du réglage de son aile en dernier recours. L'ordinateur n'est qu'une aide au réglage, ce dont je me félicite.
Energie et stockage, sauf preuve du contraire, le sujet me semble donc clos!
19. MANUAL POWER AND STORED ENERGY
19.1 Only manual power (the force exerted by crew) or the effect of direct contact with wind and/or water shall be used for the adjustment of rigging, wing, soft sails, rudders and daggerboards.
19.2 The use of stored energy and non-manual power is prohibited, except:
(a) for small springs, shockcord, and similar devices;
(b) low pressure hydraulic or gas accumulators of less than 6 bar which provide back pressure to a hydraulic system to prevent cavitation, but do no significant work themselves;
(c) batteries to power electric bilge pumps, provided the total capacity of all pumps is not greater than 200 l/min; and
(d) batteries to power instruments, on board crew communication and ACRM media equipment; and
(e) for electrical operation of
(i) hydraulic valves. These operations shall only provide the input for the
position of the valve;
(ii) drive clutches in winch systems.
The valves and drive clutches referred to in (i) and (ii) above, shall be commercially available and Competitors shall have had these approved by the Measurement Committee for use via an issued interpretation.
The operation for (i) and (ii) above, shall not receive external input from any source other than manual input. Any data acquisition system, associated sensors or electronics shall be physically separate and completely isolated from any electrical C72 Class Rule Version 1.1 Page No. 23 operation referred to in (i) and (ii) with the exception of the voltage supply. The manual input may latch the valve(s) or clutch(es), operate multiple valves or clutches, and /or provide variable position. Valves and clutches may be operated from multiple manual inputs.
These systems may be hard wired directly between the manual inputs and shall be hard wired between the manual inputs and the valve(s) or clutch(es). Wiring shall be clearly identifiable. Electrical energy used for this shall only be stored in batteries, including small capacitors.
Ce point 19 de la jauge a été l'objet de questions une première fois:
http://noticeboard.americascup.com/wp-c ... /PI_17.pdf
Une deuxième fois il y a pas plus de 4 jours:
http://noticeboard.americascup.com/wp-c ... /PI_33.pdf
Comme vous pouvez voir, la règle est à la fois drastique et rapidement résumée. Ils ont juste dressé la liste exhaustive de ce qui était permis outre la force musculaire et le vent (responsable indirectement des vagues et donc de l'énergie potentielle, que j'avais (gros)sièrement oubliée mais que nous rappelait judicieusement Gros).
Les loulous ils ne rigolent carrément pas avec les vérins et les systèmes hydrauliques puisque toute forme d'elasticité dans le circuit qui dépasserait les 6 bars autorisés serait irrecevable par les jaugeurs. (question 3 de l'interpretation 33).
Et là ça va simplifier toute notre discussion qui n'a plus lieu d'être depuis 4 jours. Le design de la première aile d'Artemis n'est pas valable, ainsi que leur choix technique de laisser deux grinders mouliner pour foutre de la pression dans leur système pendant toute la course est en désaccord avec la jauge
Esthétiquement, éthiquement, onthologiquement, ontologiquement et anthologiquement je suis très rassuré. L'huile incompressible ne sera donc utilisée que comme un bout inélastique transférant de la force jusqu'aux vérins par simple translation dans les tuyaux. L'aile sera donc actionnée, certes par de l'huile, mais surtout en direct par les grinders, sans effet "bateau téléguidé". Le wincheur reste maître du réglage de son aile en dernier recours. L'ordinateur n'est qu'une aide au réglage, ce dont je me félicite.
Energie et stockage, sauf preuve du contraire, le sujet me semble donc clos!